8.8.14

Aubergine met aardappel in de oven


Tijd voor iets lekkers dacht ik zo... Maar wat? Ik had een flinke lading kleinere aubergines in de groentela liggen en besloot ermee aan de slag te gaan. Ik had een gerecht van mijn moeder in mijn hoofd zitten en belde haar om te vragen naar de ingrediëntenlijst (ik vraag nooit expliciet naar een recept, recepten leiden me eigenlijk vooral af en maken me onzeker. Liever ga ik af op wat me op dat moment logisch lijkt om te doen). Helaas... mijn moeder was niet thuis en omdat ze momenteel bij haar familie in Griekenland is kon ik haar niet even mobiel bellen (de luxeproblematiek!). 
In mijn griekse kookbijbel vond ik het gerecht niet terug, dus viel ik terug op mijn trouwe vriend YouTube. Al gauw kwam ik allerlei aubergineklassiekers tegen waar ik van begon te watertanden, en uiteindelijk stuitte ik op dit recept, dat zo dicht mogelijk kwam bij wat ik zo graag bij mijn moeder thuis eet. Wij (mijn moeder dus) maken het niet met aardappel en ook niet in de oven, but hey... anders betekent niet per se slechter! 

Ingrediënten:
2 medium formaat aubergines, in centimerdikke schijven gesneden
3 medium aardappelen, geschikt voor de oven (ik gebruikte nieuwe oogst aardappelen)
1 blik tomatenblokjes
1 (rode) ui
1 teentje knoflook
beetje oregano
2 snufjes kaneel
peper
zout
0,5 kopje water
30 gram feta
olijfolie

Duur: 1 uur en 45 minuten (waarin je bijna niks hoeft te doen! Tijd dus voor andere dingen!)

Bereiding:
Was  de aubergines en snij ze volgens recept.
Leg  ze in een vergiet en strooi er zout overheen. Ga lekker met je handen door die plakken heen en masseer ze goed in met het zout.
Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden.
Laat de aubergines een half uurtje in het vergiet zitten. Snij ondertussen de aardappelen in blokjes.
Vet een standaard formaat ovenschaal in met olijfolie.
Verdeel na een half uur de aubergine en aardappel in de ovenschaal, besprenkel rijkelijk met olijfolie, stop het een half uur lang in de oven.
Tijdens dit halve uur heb je tijd om de tomatensaus te maken. Snipper  een ui en knoflook en fruit in een pan met dikkere bodem in olijfolie.
Als de ui en knoflook glazig worden doe je er het blikje tomatenblokjes bij. Doe nu ook de resterende ingrediënten erbij (oregano, kaneel, peper en zout), en proef of je het lekker vindt worden. Zo niet, dan doe je er nog wat meer (minder kan niet meer!) van het één of ander bij.
Laat  de saus lekker pruttelen totdat het halve uur voorbij is. 
Haal de schaal uit de oven en spreid de saus uit over de aubergine en aardappel. Zet het nu terug in de oven voor 45 minuten.
Halverwege (na ruim 20 minuten, kookwekker!) haal je de schaal er even uit, gooi je een half kopje water over het eten en verkruimel je nog wat feta eroverheen (want wie kan er nu zonder...).
45 minuten zijn voorbij, time to attack!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij er nog wat over te zeggen? Deel het hier!