13.8.14

Dodelijk eenvoudige en gezonde venkel (bijgerecht)

Er zijn dagen dat alles net even wat anders gaat dan vooraf gepland. Zo wist ik zeker dat ik vandaag gekookte courgette ging maken en het recept met jullie zou gaan delen. Meestal kook ik aan het begin van de dag, dit heeft met mijn gezondheid te maken (waarover een andere keer meer). Vandaag was ik 's ochtends echter met andere dingen bezig (het huis moet ook zo nu en dan schoongemaakt worden helaas) en dus ging ik tegen het einde van de middag pas de keuken in. Ik trok de groentela open en tot mijn grote schrik zag ik dat die lieve kleine courgettes die ik dacht te hebben, er niet meer waren! Er schoten flitsen door mijn hoofd van Mexicaanse burrito's... zou ik eten gaan bestellen? Ik vocht tien minuten lang tegen de verleiding en met succes: het roer ging om, de koelkast weer open en ik was klaar voor een nieuwe strijd. 

Er lag nog een venkel, die zijn beste tijd gehad begon te hebben. Eigenlijk ook onaardig van mij dat ik die nog niet uit de groentela bevrijd had. Dus hup, venkel op de snijplank, oven aan en gaan. De venkel diende vandaag als bijgerecht bij een maaltijd die verder bestond uit vis (ook uit de oven, recept komt binnenkort) en aardappelpuree. De intense smaak die de venkel van deze bereiding krijgt, valt zeker ook in de smaak bij vleeseters en zodoende zou het ook een goed bijgerecht zijn bij bijvoorbeeld een barbecue of gegrilde koteletjes. 




Duur: 30 minuten + voorverwarmingstijd oven

Ingrediënten (als bijgerecht voor 2 personen):
1 venkelknol
limoen- of citroensap
peper
zout
olijfolie




Bereiding:
Verwarm  de oven voor op 200 graden.
Vet een ovenschaal in met olijfolie.
Verwijder de steeltjes van de venkelknol.
Zet de knol rechtop op je snijplank.
Snij de knol in 8 parten. Verwijder pas ná het snijden de onderste harde puntjes van de knol.
Verdeel de parten over de ovenschaal. 
Bestrooi met peper en zout en besprenkel royaal met olijfolie.
Zet de ovenschaal in het midden van de oven en je hebt 30 minuten lang de tijd om andere dingen te doen!
Nadat je de geroosterde venkel uit de oven hebt gehaald (het kan een beetje donker zijn geworden, dit is niet erg maar juist lekker!), besprenkel je deze met citroen- of limoensap naar smaak. 
Klaar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij er nog wat over te zeggen? Deel het hier!