10.8.14

Geurige rijst met pijnboompitten en rozijnen



Vandaag wist ik niet zo goed wat ik moest koken, dus haalde ik weer mijn griekse kookbijbel tevoorschijn. Tijdens mijn eerste koffie van de dag bladerde ik door het boek en al gauw wist ik van gekkigheid niet meer wat ik wilde maken. Alles klonk lekker, of leek me te veel gedoe ;-)  Ik besloot het bedenken van een gerecht voor de dag nog even uit te stellen. 
Toen de yoghurt er eenmaal in zat had ik belangrijkere dingen te doen, ik moest namelijk Ik Vertrek terugkijken, een hoogst vermakelijk programma van de TROS over naïeve Nederlanders die een onderneming willen starten in het buitenland. Toen mijn ego na de aftiteling z'n top had bereikt, bedacht ik dat dit het ideale moment was om knopen door te hakken. Gauw pakte ik mijn bijbel weer erbij en viel mijn oog op een rijstgerecht. 


Deze piláfi, zoals de Grieken een rijstgerecht noemen, is een variant met verwarmende specerijen en opvallende smaakaccenten. Het is een multifunctioneel inzetbaar bijgerecht (bijvoorbeeld bij vlees-, wild- en visgerechten), maar ook als vegetarisch hoofdgerecht kan het er prima mee door, zeker wanneer je het aanvult met bijvoorbeeld griekse groentekroketjes (binnenkort op  Op z'n Grieks &zo!) en een salade. 
De ingrediëntenlijst is voor ongeveer 6 personen.



Ingrediënten:
5 eetlepels olijfolie
1 grote gesnipperde (rode) ui
400 gram basmatirijst (belangrijk, andere rijstkorrels zullen minder mooi resultaat geven)
0,5 theelepel gemalen piment
0,5 theelepel tijm
0,5 theelepel zwarte gemalen peper
2 laurierbladeren
0,8L bouillon (ik gebruik groentebouillon maar het kan ook bijvoorbeeld kippenbouillon zijn)
50 gram rozijnen
80 gram pijnboompitten
1 eetlepel (room)boter
2 eetlepels gehakte bladpeterselie
2 eetlepels verse munt
eventueel wat citroen



Duur: 30-60 minuten

Bereiding:
Breng water aan de kook en maak de bouillon (van blokjes doe ik het).
Zet het vuur van de bouillonpan uit zodra de blokjes zijn opgelost.
Snipper de ui.
Verhit 2 eetlepels olijfolie in een braadpan (of iets wat erop lijkt) en fruit de ui glazig. Voeg dan de rest van olijfolie toe en de rijst. 
Bak de rijst 5 minuten mee in de pan, goed roeren.
Doe nu de bouillon, piment, tijm, peper, rozijnen en laurierbladeren erbij en breng het geheel aan de kook.
Kook de rijst zachtjes, met het deksel op de pan, totdat alle bouillon is opgenomen. Als je geen doorzichtig deksel hebt, controleer dan na een minuut of 8 hoe het ervoor staat. Is het meeste vocht al weg maar is de korrel nog niet gaar genoeg, voeg dan nog wat heet water toe.
Rooster tijdens het koken van de rijst ondertussen de pijnboompitten in een koekenpan met boter. De kleur moet goudbruin worden. Dit gaat redelijk snel. 
Zodra  de rijst drooggekookt is en de korrel zacht genoeg, leg je een dubbele theedoek (in mijn geval 2 theedoeken omdat mijn pan te breed is) over de pan, en zet je het deksel er terug op. Zet wel je vuur uit!
Laat dit nu 10 minuten zo staan.
Ondertussen hak/knip/snij je de munt en bladpeterselie.
Na die 10 minuten haal je het deksel en de theedoek van de pan en roer je de kruiden en de pijnboompitten door het gerecht. Proef, en als het je lekker lijkt kun je nog wat citroensap over het gerecht sprenkelen. Just a thought!
All done!!

Kalí óreksi (Smakelijk eten) 









2 opmerkingen:

Heb jij er nog wat over te zeggen? Deel het hier!